Padanya terdapat hikmah...

" Maka kamu tidak akan mendapati pada sunnatullah itu perubahan, dan kamu tidak akan mendapati pada sunnatullah itu penyimpangan." (Fatir:43)

"Kenapalah asyik aku saja yang sakit."

"Aku dah usaha sehabis mungkin, tapi tak pernah dapat keputusan cemerlang. Si A tu pula, sudahlah malas tapi mumtaz sokmo"

"Pindah rumah lagi! Penat la tiap-tiap tahun pun nak kena pindah. Kenapalah jadi kat aku musibah ni!."

Itulah bisikan-bisikan yang sentiasa bermain-main di hati manusia. Bisikan-bisikan yang bisa melemahkan iman kepada ketetapan dan keinginan Ilahi. Bisikan-bisikan yang bisa mempersoalkan keadilan Al-Khaliq dalam merencana kehidupan manusia. Bisikan-bisikan yang jika dibiarkan tanpa rawatan, bisa membarah dan merosakkan pegangan akidah si pembisik.

Setiap kita akan diuji. Setiap yang diuji, akan ada yang lulus, tetapi lebih ramai lagi yang akan gagal. Kerana ujian itu adalah satu saringan. Saringan bagi menilai siapa yang lebih benar imannya di sisi Allah. Kerana iman itu manifestasinya sabar dan redha.

'Qaddarallah ma sya' faal', satu ungkapan yang melapangkan dada. Menutup pintu bisikan-bisikan jahat. Menanam hakikat bahawa kekuasaan itu adalah di tangan Allah yang Maha Kuasa. Dialah yang inginkan sesuatu berlaku kepada hambanya, justeru pasti di sebaliknya terkandung 1001 kebaikan yang tidak terduga. 'Wa kullu amrin lihikmah'

"Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir
(yang telah ditentukan)." Al-Qamar 49

Menyelusuri sirah junjungan mulia Rasululah s.a.w dan para sahabat, pasti kita akan merasakan pengajaran besar yang sangat berguna buat kita, umat yang datang kemudian.

Maa'ni-maa'ni dan pengajaran-pengajaran ini kekal untuk dihayati dan diamati. Dan bagi menghayati 'Wa kullu amrin lihikmah', suka penulis kongsikan di sini kisah peperangan Uhud. Kisah yang merupakan satu musibah besar buat muslimin ketika itu. Musibah ini begitu mengejutkan muslimin ketika itu ibarat mereka berada dalam bilik yang diterangi lampu yang terang benderang dan secara tiba-tiba bekalan elektrik terputus dan meletakkan mereka di dalam kegelapan yang menakutkan! Musibah yang mengorbankan70 orang syuhada' dan antaranya adalah saiidus syuhada' Saidina Hamzah dan duta rasulullah ke madinah, Mus'ab bin Umair.

Kisah perang Uhud sangat tragis untuk diingati. Rasulullah disakiti sehingga mengalir darah dari wajah baginda yang mulia dek tusukan utaiann rantai besi. Darah mengalir dengan begitu banyak sehingga setiap kali air dicurah ke atasnya, semakin banyak pula yang mengalir keluar. Sehinggakan luka tersebut terpaksa ditampal dengan tikar yang dibakar bagi menghentikan pendarahan. Topi perang rasulullah pula patah dan pecah di kepalanya. Gigi di antara gigi taring dan gigi kacip baginda patah. Dan yang lebih menyedihkan ialah pemergian bapa saudaranya yang sangat dicintainya. Tubuh Hamzah diburaikan dan organnya dikeluarkan. Betapa sukarnya keadaan ketika itu sehinggakan baginda bersabda: "Aku tidak pernah berada dalam sesuatu keadaa yang lebih menyakitkan aku berbanding keadaan ini."

Namun Allah punya perancangannya yang tersendiri. Allah mengizinkan musibah ini berlaku. Allah mengizinkan taktik perang Khalid Al Walid berjaya dengan menakluk bukit 'rama' dan seterusnya menyerang muslimin dari belakang. Kesemuanya dalam perkiraan Allah. Allah taala tidak mengizinkan sesuatu itu berlaku melainkan disebaliknya hikmah yang tak ternilai bukan sahaja buat muslimin ketika itu tetapi untuk turut diwariskan kepada kita generasi yang tidak pernah berkesempatan hidup dalam kurun yang disifatkan sebagai kurun terbaik sepanjang perjalanan hidup umat manusia.

Apakah hikmah-hikmah tersembunyi tersebut?? bersambung......

2 comments:

Anonymous said...

tak sabar menunggu sambungan.teruskan menulis untuk ummah!

nailah said...

ukhti,
ternanti-nanti sambungannya
moga terus maju
teruskan memberi~

Post a Comment